torsdag 14 oktober 2010

Matmissbruk = stentufft

Jag skulle vilja jobba med att hjälpa de som är kraftigt överviktiga och som vill gå ner i vikt att göra det. Eftersom jag inte varit så överviktig själv funderar jag mycket på hur det måste kännas och vara. Det mesta jag haft som övervikt är 7 kg och det är inte ens ett BMI över 25. Det som måste vara bland det tuffaste är att ha en matmissbruk eftersom det inte går att sluta äta. Med andra missbruk är ofta lösningen att upphöra helt och hållet men med mat går inte det. Jag har även ibland funderat om det kanske är en svaghet att jag själv inte vet hur det är att vara kraftigt överviktig när jag nu vill arbeta med denna målgrupp. Det jag kommit fram till är att det trots allt är jag som ska lära dem hur man är normalviktig och hur man äter rätt och inte tvärt om. Det jag behöver veta om hur det är att vara så överviktig kan nog mina kommande kunder tala om för mig.

5 kommentarer:

  1. Bra resonerat. Jag tror man kan hjälpa även om man inte varit i diket själv, vad gäller alla slags missbruk. Man behöver olika förbilder för att lyckas, de som har gått igenom samma sak och klarat sig igenom, och de som faktiskt aldrig hamnat där, men är redo att hjälpa. Du behövs Sofia!!!KRAM

    (eller varför inte alla förskollärare som inte har barn själva, dom kan ju va minst lika bra...men det hör inte riktigt hit :)

    SvaraRadera
  2. Klart!! Det är väl en grymt bra idé! Du är ju proffs på mat och träning! Jag skulle med nöje anlita dig! Men jag skulle fuska *haha*

    SvaraRadera
  3. Vet en sak som du har, en väldigt bra och värdefull erfarenhet. Att ha gått igenom 2 graviditeter och sedan komma tillbaka till formen igen! :D Det är respekt!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte hur stor erfarenhet du har av att träna med kraftigt överviktiga personer... Men det är ju viktigt att ha förståelse för en problematik som man vill åtgärda för att få bra resultat.

    Du kanske har andra erfarenheter? Antagligen har du träffat en del människor väger för lite och har snedvridna kroppsbilder och dessutom många uppfattningar kost och träning, som kanske inte riktigt stämmer överens med dina. Jag tror du kan hämta viss förståelse därifrån, för det finns fler paralleller mellan missbruk och missbruk än vad många tror..

    Jag tror att mycket handlar om att vidga synen på dessa människor med problem. Om att se människan och de individuella problemen bakom övervikten. Tyvärr är det nog svårt att hitta mirakelmetoden för alla när det gäller kost och träning..

    Och jag vet ju, att om det är någon personlig tränare som kan se människan bakom problemen och övervikten, så är det du.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det här var ju en gammal post men... Något jag tror är viktigt, det är att ha förståelsen att bara för att man är överviktig, så har man inte dålig karaktär.
    "Man" vill äta och leva som alla andra, men går upp i vikt bara av att titta på kakan/mackan som sambon med njutning kan äta och ändå se ut som en sticka.
    Det måste kännas oerhört frustrerande...

    // Dotter och mamma till drabbade...

    SvaraRadera